fredag 21 mars 2014

Veckans ädelsten: Ametist

Jag vet inte riktigt varför men jag tänker bara på ametister just nu. Kanske är det den lila färgen som ger hopp om en mer färggrann årstid som jag har längtat efter så länge (sedan september). Ametister kan variera i mörkhetsgrad - de vackraste är enligt mig själv de mellanljusa (se bild), men det är ju en väldigt subjektiv åsikt. Om vi ska fortsätta med det subjektiva tycker jag de gör sig allra bäst infattade i gult/rött guld, inte vitt (som på bilden).


Ametist betyder (på grekiska) "inte berusad" och användes förr som amulett mot berusning, kanske är det därför jag gillar den just nu när jag fått för mig att leva lite vitt?

Stenen är hyfsat hård* så den håller relativt bra för att använda ofta, det kan ju vara bra att veta. Vill ni köpa ametister så ska ni se till att handla på ett seriöst ställe - syntetiska ametister är tyvärr vanligt förekommande på marknaden. Äkta ametister behöver inte vara så dyra men är det alltför billigt så dra öronen åt er.

Nu tar jag på mig min ametistring och drar ut i vårsolen!

*)  Mohs hårdhet 7 på en skala där över 6 räknas som hårt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Googlade på "tina bullar i ugn" och hamnade på din blogg :-) Vad är oddsen för det? Kram Snorkis