onsdag 5 november 2008

Alldeles underbart?

Jag gillar när konventioner ställs på ända - när världsordningen reformeras. Och när jag för en gångs skull kan säga: Vad var det jag sa ...? Jag har hejat på Obama sedan jag såg honom i Jay Lenos show första gången (var det två-tre år sedan?). Det känns fantastiskt att en relativt ung och relativt svart man blivit vald till president i det där landet. Framför en lätt överårig och definitivt kritvit vapenivrare/abortmotståndare. Tydligen var valdeltagandet det största på 100 år - många röstade för allra första gången i detta val. (I ljuset av att rösterna till American Idol enligt uppgift brukar vara fler än presidentrösterna känns det stort ...)

Det ska bli så intressant att se vad Obama gör av det här; finanskrisen, USA:s krigsengagemang i Irak, Afghanistan och i framtiden kanske Pakistan; den utlovade sjukvårdsreformen ...

Med Obama följer också en snyggare presidentfru och två gulliga döttrar som inte kommit in i skandalåldern än (jfr alkodöttrarna Bush). De ska få den efterlängtade hundvalpen nu, berättade Obama i sitt segertal igår. Bara en sån sak glädjs jag åt!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Heja Obama. Hoppas nu att det just blir så bra som vi alla gått och hoppats! Karin

Anonym sa...

PS. Ska bli spännande att se om M.EHR kommer med ett inlägg om ett specifikt ord. Får se om han förstår vilket jag åsyftar. DS. K

Anonym sa...

Hjälp, vad är det här!? Nu har jag lusläst texten tre gånger. Har bara en enda idé om vad Karin syftar på: Ett valdeltagande är kanske snarare högt än stort? Men så fort jag har publicerat den här kommentaren kommer jag säkert hitta minst fem uppenbara fel. Nej, det kommer jag inte. Det är ju vår begåvade superbloggerska som skriver. Vår copy writer. Hehe.
M.EHR.

Tre stycken sa...

Jag är med dig, Heja Barak!

Framförallt gillade jag att hans fru inte stått bakom honom (bokstavligt talat) med ömt leende och hjärtliga applåder så fort han gjort eller sagt något (jmf Cindy (CINDY!) McCain)

Anonym sa...

Håller med om Obama. USA är verkligen möjligheternas land. Stor dag för oss i övriga välden oxå.

Vill bara berätta med anledning av ditt väskinlägg tidigare att NYC hade fler MJ-saker att erbjuda. Har nu ytterligare än kärlek.

Kände inte riktigt igen beskrivningen av dig själv och förhållandet till väskor - kanske inte just MJ men väl andra t.ex. Gucci - eller?

M

Anonym sa...

Hej M.EHR. Du är för rolig. Jag återkommer i morgon. Är stressad för ovanlighetens skull. K

Anonym sa...

Nu kanske jag har hittat det! Det heter väl "gläds" och inte "glädjs"? Jag är för övrigt helt säker på att Märta uppskattar att vi dissekerar hennes undermåliga stavning låååångt ovanför hennes tjusiga huvud... :-)
/M.EHR. (i väntan på domen)
P.S. Nu fick jag ange "blutep" i ordverifieringen. Som bostadslåneföretaget (äkta svensk sub-prime?)fast med talfel. D.S.

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Det är bra att ni fokuserar på det viktiga! Förmodligen heter det "gläds" - men hellre titta på ett j för mycket än att aldrig skriva ett inlägg
:-)

Anonym sa...

Det var litet kul att t.o.m. SvD hade en positiv helframsida med Obama igår, en fantastisk bild dessutom.

(M.EHR, vi verkar vara lika knasordknäppkära båda två, så jag kunde inte låta bli att skoja med dig, inte tror jag att vår härliga maerta tycker illa vara om det. Hon skriver fantastiskt härligt och själv är jag rätt slarvig utanför jobbet. Här får du en ledtråd. Ett sammansatt ord där bokstäverna b och e halkat bort i mitten.)

Trevlig helg önskar jag maerta med familj

Anonym sa...

Vapenbeivrare? Nä?
/M.EHR.