tisdag 14 april 2009

Fot-nazi & rykande bullar

Något som jag blir riktigt sur på såhär i efterhand är att min fotvårdstant ALDRIG kan hålla med mig om någonting. Alltid ska hon bjäbba emot. Det är faktiskt JAG som betalar henne. Fast å andra sidan är det hon som har de vassa knivarna ...

----------------------

Kan någon vänlig själ lära mig ekvationen som gäller när man tinar kanelbullar i micron, från fryst till behaglig ättemperatur? Är det låg värme under lite längre tid som gäller - eller full effekt i tio sekunder? Det blir aldrig riktigt bra för mig; oftast är de smällheta när jag tar ut dem och äter jag inte upp dem omgående och skållar tungan och gommen så krymper de ihop och blir stenhårda när de svalnar.

Min micro har maxläge 1000w och kremerar popcorn på sisådär en minut, bara så ni vet vad jag har att jobba med.

6 kommentarer:

Pratglad sa...

jag tror stenhårt på försiktig upptining!! och bullar ska helst tina i ugnen istället!

a n k i e f o n t ä n sa...

Tryck på knappen som har en snöflinga. Börja med 12 sekunder. Vänta en stund. Ta sedan ca 10 sekunder till. Låt dem sedan ligga där i vågorna en stund. Jag lovar. Perfekta!!!

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Pratglad: Försiktig upptining noterat. Att värma upp vanliga ugnen för att tina några kanelbullar går bort både ur elförbruknings- och paniksugenhetssynvinkel...

fru Fontän: Nu vet jag inte vilken lyxig Disney-microugn ni har - jag menar, snöflinga ... ? Här snackar vi varken snöflingor, trollspön eller små fjärilstrudelutter utan watt. Och i 10-sekundersintervaller.

Karin med mexarna sa...

Vad hände med grönsaks-Märta? Den här nya Märta känner jag mer igen mig i. En gravidmage i soffan går så utomordentligt bra att ställa glasspaket på. Eller kanelbullar.

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Mex-Karin: Bullarna beror bara på apati och tristess. Det är grönsaker som är min sanna kärlek just nu. Morötter går åt som blöjor i en femlingsfamilj och rå vitkål är fruktansvärt gott (de innersta bladen). Får jag locka hit dig på en morot?

Anonym sa...

Att tina bullar är inte svårt. Sätt ugnen på 350 el 400W effekt.Ej mer.
En bulle 1-1½ min. LÅT DEN STÅ TILLS MICRON SLUTAR PLINGA. jag lovar det smakar nybakat, lite ljumma.(öka tiden vid flera bullar, men med samma effekt. Under tiden lagar Du kaffe.