tisdag 30 september 2008

Tomatsåsduell?

Jag kände mig på något sätt provocerad till att tävla när jag var inne på Barlachs blogg. I somras upptäckte jag en genialisk tomatsås skapad av Cathrine Shück (receptet finns i sin helhet i kokboken Mer naturligt).

Min tolkning: Man tager vad kylskåpet gömmer - riktlinje:

mest tomater, lite paprika, lök, vitlök + diverse annat som är gott i en tomat/grönsakssås. Hacka grovt och lägg i långpanna, stänk olivolja över. Kör i 200 grader i 25 minuter. Sedan mixar du hela härligheten till önskad konsistens, smaksätter med salt, peppar, citron eller god vinäger, örtkrydda kanske (+ en nypa socker - definitivt mitt tillägg).

Gott till allt, allt, allt. Utom möjligen glass, skulle Virvelvinden tillägga.

Hur tävlingen ska gå till? Ni får provlaga de båda recepten och återkomma med omdömen! Gärna till mig så jag kan manipulera svaren till min favör ...

7 kommentarer:

Peter Barlach sa...

men det geniala med min är att den är en bas som går att frysa in!

a n k i e f o n t ä n sa...

Jag skulle lätt kunna etikettera Märtas sås som bas också. Häpp!

Anonym sa...

Det geniala med att äta på restaurang är att man slipper fundera på sånt här. Det blir gott ändå. Dock ganska dyrt i längden.
/M.EHR.

Anonym sa...

Aha, vad gott, jag blir hungrig, gäster på lördag och onsdag och huvudet har stått oinspirerat tomt. Men den här såsen går väl också att frysa in peter, det är i vart fall min plan.. Sparrings köttfärssås ska också snart provas.. Karin

Anonym sa...

Oj oj, nu har läst peters mumma-sås. Blir mycket såsigt hemma nu. Karin

Anonym sa...

Mja, ledsen guys, men inget slår Jamie Oliviers tomatsås. :-)

Anonym sa...

Vad är det här för blogg egentligen? Ska man tvingas nöja sig med ett tomatsåsrecept i veckan? In i ateljén och skriv lite roligare grejer nu, Märta!
/Krävande Djurgårdsfärjekollega