fredag 14 augusti 2009

Höstfällning

Jag tappar hår. Det finns inget annat sätt att säga det på. Tappar hår. I drivor, tussar och sjok. Och ingenting kan jag göra åt det. Det är den där "100-dagar-efter-förlossningen-fällningen".

Jag torkar, plockar och sopar strån hela dagarna. En halvmeter långa, mörka hårstrån tar sin plats. Syns. Trasslar i allt.

Och det är ren och skär ångest. Trots att jag vet orsaken och att det kommer tillbaka. Mitt hår har varit min stolthet, min mantel, min koja, min krona. Det känns tomt - och tunt kan jag säga. Ingenting kan ni, någon säga som lindrar heller.

Stackars mig.

-------------------------------------

I akt och mening att pigga upp de stackars kvarvarande testerna tonade jag håret i förmiddags. Vald färg: Ljusbrun. Resultat: Tjaaa ... Jag blev i alla fall FÖRVÅNAD när Marilyn Manson bligade tillbaks mot mig i spegeln. SKIT!

4 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Men vännen.
Är det inte "bara" det vanliga hårfallet som ofta sker efter att man fött barn????
Att allt hår som aldrig ramlade av under graviditeten p g a ökad blodvolym nu ramlar bort?
Tror inte du håller på att bli skallig faktiskt.
Och du Manson, hm det kunde varit värre väl???????
Jag är glad att du itne ahr en Bolotnfrissa... ;-)
KRAAAM!

Anonym sa...

Aj då. Låter jobbigt. Jag kan erbjuda håravfallsterapi på en lunchrestaurang nära dig för 145 kr/timmen. Dessutom skulle det vara bra för min Stureplanscred om jag sågs luncha med Manson... Och om ditt hår ändå kommer tillbaka får du väl ha lite tålamod? Be strong, Märta. I know you are!
/M.EHR.

Anonym sa...

HÅrresande upplevelse, låter det som. Jag råkade sveda bort ögonbryn och fransar en gång - och lite hår (det blev massa krus)- när jag eldade. Det gjorde ont - det som sved var min fåfänga. kram Lotta

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Jo det är det vanliga håravfallet, Saltis. Inte mindre jobbigt för det ...

M:EHR: gärna hårtraumaterapi! Veckan efter nästa?

Lotta: Hår är verkligen en känslig fråga för innehavaren! Kan inte minnas att jag sett dig utan ögonfransar - måste ha skett innan min tid? Kram!