fredag 24 oktober 2008

Ja, ja

- ni ska få receptet. M.EHR som är allergisk mot min husmorsinriktning får stänga sina förgätmigejblå för en stund.

Rotsaksfräs:
(Gjorde denna i ugn, eftersom jag ändå höll på och ugnsbakade laxfiléer). Riv tre stora morötter och en ganska stor palsternacka. (Jag använde en gammalags råkostkvarn eftersom jag ville ha finare strimlor än vad rivjärnet erbjöd.) Blanda rivet med en halv finstrimlad rödlök, två pressade vitlöksklyftor, en försvarlig slurk teriyakisås, (nästan all) saft av en pressad apelsin, lite salt, lite peppar. Bre ut i en ugnsform (exemplevis mellan laxfiléerna) och kör i ca 200 grader (varmluft) i 8-10 minuter. Häll därefter på grädde (av valfri fetthalt - jag tog vispgrädde) - ca 1,5 dl, så att det nu lätt brynta fräset fuktas rejält. Kör 8-10 minuter till. Då bör både fräs och de stora härliga laxbitarna vara klara!

Storfräsarn har gjort det igen!

1 kommentar:

Tre stycken sa...

Mums! Du är så bra på att inspirera mig, sen får M.EHR säga vad han vill ;-)