onsdag 22 oktober 2008

Vardagsdrama och bekännelse

Det är kallt på golven - har varit det länge. Minst lika länge har min ena rosa fårskinnstoffla varit borta. Helt borta. Tills igår. Då hittade jag den inkilad bakom en hög böcker på en hylla i nattduksbordet. >>>

Lycka. Tills jag insåg att Murphy's lag även gäller tofflor. Givetvis hade den första tofflan försvunnit i samma stund som den andra upphittades. Tårna krullade sig av köld.

Efter en massiv och koncentrerad skallgång är nu toffelparet återförenat. Se där, det var väl ett lyckligt slut.

------------------------------------

Jag kunde efter gårdagens middag konstatera att jag ibland är löjligt bra på att laga mat. Det var den snabbt fixade, improviserade rotsaksfräsen med teriyakisås, grädde och apelsin som fick humöret att toppa.

Jag medger även gärna - innan någon minnesgod påpekar det - att jag är oefterhärmligt genomusel på att laga stuvade makaroner. Senaste gången jag försökte mig på det - för 4 år sedan - sa Virvelvinden, diplomatiskt för sin ålder: "Snälla mamma, laga aldrig det här igen".
Okej. Av kärlek och av nåd.

Och när jag ser maträtten på bilden här ovan till höger så kommer orden VARFÖR ÖVERHUVUDTAGET? så naturligt till mig ...

5 kommentarer:

a n k i e f o n t ä n sa...

Jag har också lovat mig själv att aldrig laga stuvade makkisar igen. Usch och fy. Du är dock grym i köket! Vi måste ses över en svamprisotto snart! kram

Anonym sa...

Vi har stuvat mycket kantareller i somras, inspirerad av era, och du är tydligen lika bra på svamprisotto, säger Karin (som tyvärr gillar stuvade makaroner med muskot och pyttelitet vitlök, jag överlåter dock gegg-fixandet åt maken)

Tre stycken sa...

Jag har aldrig i hela mitt liv ätit stuvade makaroner, vet inte ens hur det smakar.

Rotsaksfärs lät spännande? Kan man få receptet, eller måste jag googla? ;-)

a n k i e f o n t ä n sa...

goggla. Det rimmar. Kunde ha gjort.

Saltistjejen sa...

Å, jag gillar stuvade makaroner, men har nog inte ätit det på hur många år som helst.... ;-)
Fast din rotsaksfräs lät änn godare tycker jag! Har aldrg testat teryakisås till rotsaker men det lät mums.
Kram!